Line Henriette Holten (KrF): Har statsråden oversikt over hvor mye midler NAV bruker til å betale inkassosalær på grunn av for sen saksbehandling av regninger som NAV har påtatt seg å betale, og hva vil statsråden gjøre for at personer som har fått innvilget støtte til betaling av strømregninger og liknende slipper å få inkasso mot seg?
Begrunnelse
Jeg har fått informasjon om to personer som den siste tiden har måttet søke NAV om å få hjelp til bl.a. betaling av strømregning. Begge fikk innvilget støtte. De leverer etter hva jeg har skjønt regningen til NAV. Så går det en stund og begge får purring på strømregningene. Det blir en ny runde til NAV, som beklager og lover å rydde opp. Enda en stund går, så kommer det brev fra et inkassoselskap på strømregningene, som nå er økt med kr 800,- i inkassosalær. Begge blir fortvilet da de aldri tidligere har hatt noe med inkasso å gjøre. Deretter blir det en ny runde med Nav, som lover å betale igjen, hvilket NAV også har gjort, i hvert fall i det ene tilfellet.
Disse personene er neppe enkelttilfeller. KrF krever at statsråden redegjør for hvor mye midler NAV bruker til å betale slike inkassosalær som i utgangspunktet burde være unødvendige, og at statsråden sikrer at personer som har fått innvilget støtte fra NAV til betaling av strømregninger og liknende slipper å få inkasso mot seg.