Laila Dåvøy (KrF): Hunstad skole for hørselshemmede i Bergen er i en svært alvorlig situasjon. Ca 30 % av personalet har mottatt oppsigelsesvarsel på grunn av reduserte tildelinger fra staten. Skolen har både deltids- og heltidselever. Det er sagt at tildelingen ev. kan økes ettersom antallet elever øker. Men i mellomtiden kan verdifull kompetanse bli borte.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at Hunstad skole ikke mister nødvendig og viktig kompetanse?
Begrunnelse
Hunstad skole gir hel- og deltids grunnskoletilbud 1-10 klasse. Skolen bidrar også til å gi spesialpedagogisk hjelp til hørselshemmede barn i førskolealder. Skolen tar vanligvis inn elever fra Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland.
Det totale antallet elever har vært nokså stabilt de siste årene på ca 140. Foruten heltidselevene, som er den minste gruppen i dag, får deltidselevene tilbud opptil 12 uker i året. I tillegg har de kurselever som kommer inn i klassene to ganger hvert år. Skolen bidrar også til å gi spesialpedagogisk hjelp til hørselshemmede barn i førskolealder.
Det er svært viktig for pedagogene som underviser deltidselevene i hjemmeskolen å ha mulighet til å bygge opp og vedlikeholde sin fagkompetanse ved besøk på Hunstad skole. Her er det høy kompetanse på det hørselsfaglige området og et levende og dynamisk tegnspråkmiljø. Det tar tid å bygge opp denne kompetansen.
Foreldre er nå svært bekymret for budsjettreduksjonene ved Hunstad, og at tilbudet reduseres. Noen sier det er en ren rasering av et godt undervisningstilbud.