Gjermund Hagesæter (FrP): Medfører det riktighet at det ikke er føreren av utenlandsk registrert bil i Norge, men bilprodusentens ansvar å sette seg inn i avgiftsregelverket, og at det dermed er produsenten som må stå ansvarlig for avgiftskonsekvensene eventuell urettmessig bruk medfører, eller feilinformerer finansministeren om regelverket hun selv har ansvaret for?
Begrunnelse
21-nyhetene på TV2 kunne 20. mars avsløre at miljøvernminister Erik Solheim kjørte en utenlandskregistrert bil. Finansministeren uttalte i denne forbindelse: "Det var vel i en lånt bil, så det er vel en produsent her som burde sette seg inn i regelverket."
Miljøvernministeren kan prise seg lykkelig over at el-biler er unntatt engangsavgift. Det er strenge regler dersom en person som er bosatt i Norge kjører en utenlandskregistrert bil. Forskrift om avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge krever at det skal betales engangsavgift, toll og merverdiavgift når en motorvogn som er registrert i utlandet urettmessig tas i bruk uten registrering.
I tillegg fastslår lov om særavgifter at selv ved uaktsomhet skal engangsavgiften dobles, og ved gjentakelse firedobles.
I tilfellet med engangsavgift og norske innbyggeres bruk av utenlandsregistert kjøretøy kan altså avgift og tilleggsavgift man ilegges på stedet komme opp i flere hundre tusen kroner, selv ved uaktsomhet.
Det er dermed interessant å få avklart om finansministeren mener det er produsenten eller føreren som har ansvaret for det kjempemessige avgiftskravet, ettersom de økonomiske konsekvensene er så store.
I lys av dette kan det også være ønskelig å få klarhet i om regelverket i praksis fungerer slik at en el-bil som ikke er typegodkjent i Norge kan anskaffes i utlandet og kjøres i Norge av en som er bosatt i Norge, uten konsekvenser i form av straffeavgift eller andre sanksjoner fra staten.