Elisabeth Røbekk Nørve (H): Hva vil statsråden foreta seg for at vi i fremtiden skal unngå at brukerne av Nav-kontoret må fortelle om sine høyst personlige problemer i full offentlighet, og vil statsråden sørge for at alle Nav-kontor pålegges skjermet skranke med for eksempel glassvegg, i tillegg til egne rom for personlige samtaler ved behov?
Begrunnelse
Avisen Tidens Krav i Kristiansund 23. mars kan vise til trange forhold på Nav-kontoret i Helsehuset, noe som gjør at alle hører alt som blir sagt ved informasjonsskranken. Det vises til "Offentlig gapestokk", og at brukerne av tjenesten må fortelle om sine problemer i full offentlighet i en fase av livet der de er på det mest sårbare. I løpet av en halv time i kø, forteller en bruker at han fikk kjennskap til en kvinne som mistet jobben, om hennes økonomiske problemer og behovet for bistand av sosialkontoret. Historien til en kreftpasient med behov for bistand, samt et par andre svært personlige saker ble høylydt diskutert. Jeg er kjent med at dette er problemstillinger som har vært tatt opp flere ganger i ulike sammenhenger, og stiller meg derfor undrende til at Nav kontorene ikke pålegges å benytte egne tilstøtende rom hvor brukernes behov for å komme med fortrolige opplysninger kan tas opp. Det som beskrives i Tidens Krav er uverdig og bør ikke forekomme.