Svein Flåtten (H): I St.meld.nr.16 (2008-2009) foreslås bevilget 12 mill. kroner til Skien og Notodden Lufthavner i 2010. Det presiseres at midlene vil bli bevilget etter søknad og til formål som er i samsvar med reglene i EØS-avtalen.
Har statsråden gjort noen vurderinger av om slik støtte er i samsvar med EØS-regelverket om statstøtte, og har statsråden til hensikt å notifisere denne bevilgningen?
Begrunnelse
Det er lite kommersiell trafikk på Notodden Lufthavn i dag, mens trafikken fra Skien Lufthavn og særlig rutene på Bergen og Stavanger drives i konkurranse med tilsvarende ruter mellom Sandefjord Lufthavn og disse byene. Statlige tilskudd til Skien Lufthavn vil derfor bidra til skjev konkurranse mellom lufthavnene og dette er grunnen til at NHO Luftfart har klaget Skien Lufthavn inn for ESA for ulovlig mottak av statstøtte.
Det understrekes at Sandefjord Lufthavn i motsetning til Skien og Notodden lufthavner heller ikke blir gitt støtte til flygeinformasjonstjenester (AFIS). Bare denne utgjør årlig omlag 4,5 mill. kroner fra staten til hver av de ikke statlige lufthavnene utenom Rygge og Sandefjord. Støtten til flysikringstjeneste ble eksempelvis tatt bort 01.01.01. for Sandefjord Lufthavn, samtidig som Sandefjord Lufthavn ble fristilt fra statlig prisregulering av lufthavnavgiftene. Med gjeninnføring av prisregulering for lufthavner utenom Avinor slik det også tas sikte på i St.meld.nr. 16 (2008-2009), vil rammebetingelsene bli ytterligere forrykket i negativ retning samtidig med ny statlig støtte til konkurrerende lufthavner.