Per Sandberg (FrP): EU-registrerte biler kan fra 1. mai 2009 fritt transportere varer i Norge, og fra 1. januar 2010 vil dette også gjelde biler registrert i Bulgaria og Romania. Norske bomstasjoner er bygd for bombrikke, og siden europeiske land hemmeligholder bilistenes navn og adresse ser mange eiere av ikke-nordiske biler ingen grunn til å betale bompenger i Norge.
Mener statsråden at det er rettferdig at norske og nordiske transportører må betale bompenger, mens ikke-nordiske konkurrenter slipper?
Begrunnelse
Mange europeiske land har et annet syn på personvern enn Norge, ikke minst når det gjelder sensitive opplysninger om enkeltpersoners inntekt og formue. Et annet utslag av dette er at myndighetene i europeiske land som Polen, Tyskland, Sveits og Litauen ikke uten videre utleverer navn og adresse knyttet til bilskilter. Dette innebærer at eiere av ikke-nordiske biler i praksis kan kjøre gratis igjennom norske bompengestasjoner, og at bomselskapene i fjor satt igjen med krav på 20 millioner kroner i ubetalte bompenger fra utenlandske bilister. Bare Fjellinjen i Oslo hadde behov for å sende krav til 70.000 utenlandske bilister. Totalt skylder utlendingene over 60 millioner kroner, og dette er det norske bilister som må betale. For norsk transportnæring er dette dramatisk, siden Senterpartiet, Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti har gitt utenlandske transportører en enorm konkurransefordel.