Per Sandberg (FrP): Særnorske skatter, avgifter og reguleringer gjør at norske transportører har en stor konkurranseulempe overfor utenlandske konkurrenter. Bransjen sliter grunnet finanskrisen og situasjonen kan bli svært dramatisk når kabotasjereglene for EU-registrerte biler fra Estland, Latvia, Litauen, Tsjekkia, Slovakia, Polen og Ungarn oppheves fra 1. mai 2009.
Innser statsråden at det er et akutt behov for å bedre bransjens konkurransevilkår, og kjenner statsråden til EU-land som tar forbehold eller treffer mottiltak?
Begrunnelse
Harmoniseringen av EU-reglene på transportområdet har ikke kommet like langt som på andre områder, og Norge har helt andre reguleringer knyttet til skatter, avgifter, vekter og dimensjoner enn andre europeiske land. Et godt eksempel på dette er dieselprisene, der prisene nå varierer fra 5,50 kr per liter i Polen til 8,60 kroner per liter i Norge. Norsk transportnæring er i direkte konkurranse med transportbedrifter i andre europeiske land, men så lenge norske bedrifter har dårligere konkurransevilkår enn sine konkurrenter er de dømt til å bli utkonkurrert. Jeg har allerede tatt opp spørsmålet knyttet til at EU-bilister slipper bompenger i Norge i skriftlig spørsmål Dokument 15:975 (2008-2009), men dette er dessverre bare ett av mange eksempler på hvordan norske myndigheter ubevisst motarbeider norsk transportnæring. For norsk transportnæring er dessverre like konkurransevilkår milevis fra dagens harde virkelighet.