Ivar Kristiansen (H): Statens Innkrevingssentral (SI) har over år bygd opp topp kompetanse for å løse innkrevingsoppgaver. Nå legges det opp til at Nav, på siden av sin kjernevirksomhet, skal overta innkrevingen av erstatningskrav som berører Nav. Dette ansees som lite hensiktsmessig og fordyrende all den tid SI effektivt og kostnadsbesparende er i stand til å løse denne tjenesten.
Vil statsråden snarest sørge for at Nav kan fritas for denne oppgaven slik at Nav fullt og helt kan konsentrere seg om å løse sine krevende kjerneoppgaver?
Begrunnelse
I en periode hvor Nav synes å ha mer enn nok med å takle sine primære oppgaver, skal institusjonen overta rundt 10000 innkrevingssaker som i dag og tidligere har vært håndtert ytterst profesjonelt av SI. SI har siden tidlig på 1990-tallet tatt seg av innkrevingsforretninger rundt ledighetstrygd og attføringssaker. Institusjonen har så langt krevd inn rundt 750 mill. kr. fra slike forretninger, som Nav nå tar mål av seg til å innkreve på permanent basis. En slik oppgave og ansvarsovertakelse vil kreve betydelige investeringer innen teknologi og utstyr forøvrig, samtidig som dette vil kreve økte personellmessige ressurser. Når ansvarsoverdragelsen fra SI til Nav synes å ha politisk forståelse og støtte i departementet, ber jeg også statsråden om å klargjøre hva som er begrunnelsen i dag for at Nav nå skal overta oppgaven og samtidig synliggjøre overfor Stortinget hva som er gevinsten.