Ivar Kristiansen (H): Over år har det i fergefylket Nordland oppstått situasjoner i turistsesongen som har bidratt til negativ oppmerksomhet med tidvis lange fergekøer, høye priser og mangelfull informasjon. I år ser vi at det over noen strekninger i bl.a. Vestfjordbassenget opereres med enorme prisøkninger, som kan skape ytterligere problemer i reiselivsnæringen.
Hva vil statsråden foreta seg for å hindre et "nytt fergekaos" hvor bl.a. ekstreme prisøkninger unngås, slik at reiselivsnæringen kan tilrettelegge for en positiv turisthåndtering?
Begrunnelse
Det er liten tvil om at situasjoner rundt fergekaos, køer, kanselleringer, informasjonsmangel og høye priser har bidratt til at Nordland har en mer negativ utvikling innen reiselivsnæringen enn "landsgjennomsnitt." Mange peker på at manglende tilrettelegging av fergeavviklingen i sommersesongen har bidratt i negativ retning. Besøkstallene for Nordland illustrerer klart at fylket ikke har fått tatt del i den generelle veksten i antall turistbesøk. Nordland hadde eksempelvis i perioden 2003-08 en besøksvekst på 1 %, hvor landsgjennomsnittet var pluss 9 %. Av utenlandstrafikk hadde Nordland en nedgang i samme perioden på 36000 besøkende, eller på 4,6 %. Norge hadde i samme tidsperiode en besøksvekst på 5,4 % noe som tilsvarer en økning på 477000 personer. (Når det gjelder Nordlands utvikling av utenlandsbesøk, er fylkets utvikling i tidsperioden ca. 313 % dårligere enn landsgjennomsnitt.)
For årets sommersesong lanseres det med betydelige prisøkninger. Eksempelvis ser vi på fergesambandet Skutvik - Svolvær at en turistbuss får en prisøkning på overfarten på hele 47,8 % i forhold til forige år. En motorsykkelist får en prisøkning på hele 273 % og en bobil på ca. 40 %. I en tid med finanskrise kan en slå fast at de refererte prisøkninger neppe kan sies å fremstå som noe trekkplaster for økt turisttrafikk til Nordland.