Øyvind Halleraker (H): Mange lensmannskontor opplever i disse dager at de mister en viktig publikumsfunksjon, nemlig at passutstedelse sentraliseres til en større driftsenhet, i forbindelse med innføringen av biometriske pass.
Hvilke politiske retningslinjer har Regjeringen lagt for innføring og installering av de nye passkioskene, og er disse i tråd med Regjeringens uttalte mål om å styrke nærpolitiet?
Begrunnelse
I en såkalt faglig anbefaling fra PDMT blir det visstnok krevet at det utplasseres to-2 kiosker ved de lensmannskontor som får slike utplassert. Begrunnelsen er at en maskin kan gå i stykker! Konsekvensen blir at selv relativt store lensmannskontor med over 1500 passutstedelser i året står uten mulighet til å tilby denne publikumstjenesten. Det ser ut til at man blindt velger en sjablong-modell uten hensyn til spesielle demografiske eller yrkesmessige forhold og befolkningssammensetning. Heller ikke om det finnes asylmottak i kommunen, ser ut til å spille noen rolle. Dette medfører jo en stor ulempe for publikum, herunder økte kostnader. Det er vanskelig å se at dette er forenlig med uttalt politikk om å styrke distrikta, all den tid dette oppfattes å være et tiltak som svekker tjenestetilbudet ved lensmannskontorene. Mange oppfatter tvert imot dette som en bevisst nedbygging av lensmannskontorene.