Bård Hoksrud (FrP): Ser statsråden disse problemene, og vil statsråden ta initiativ til og sørge for at trafikkorridoren/tunnel på strekningen Heltne/Volda og Furene/Volda prioriteres opp og kommer på plass senest i forbindelse med første rullering av NTP, og at dette skjer før statusen på RV 61 endres til E-39; dette også for å hindre at situasjonen gjennom Volda sentrum ikke blir totalt uholdbare og ender med det totale trafikkaoset?
Begrunnelse
I Nasjonal Transportplan 2010 - 2016 står det at etter at Kvivsvegen har åpnet, så skal E-39 flyttes til dagens riksveg 651 på nordsiden av Austefjorden i Volda kommune. Dette vil medføre en kraftig økning i trafikken gjennom Volda sentrum, dersom det ikke etableres en alternativ rute utenom, som går utenom Volda sentrum (alternativ trase Heltne/Volda - Furene/Volda).
I Statens Vegvesen sin ruteviseplan for stamvegnettet, så skriver Statens Vegvesen at vegen igjennom Volda sentrum er for dårlig til å ta imot den økte trafikkveksten som vil komme. Etter at Kvivsvegen er gjort bompengefri forventes det at trafikken vil øke ytterligere med en ÅDT på ca. 2000 biler. Noe som økes ytterligere hvis trafikkveksten fremskrives i tråd med den historiske trafikkveksten. Dette vil medføre en kraftig forverring av trafikksituasjonen gjennom Volda sentrum som kan ende i det totale trafikkaos.