Kari Kjønaas Kjos (FrP): Er statsråden enig i at utformingen av nye flyplasser må være i tråd med prinsippet om universell utforming, og hva vil i tilfelle statsråden gjøre for at fremtidig flyplassbygging i Norge etterlever kravet til universell utforming?
Begrunnelse
I MS-bladet nr 2 - 2009 som utgis av MS-forbundet, tar sentralstyremedlem i MS-forbundet og nestleder for brukerutvalget for nye Sola flyplass, Siri Katrine Malde, opp tilgjengeligheten for funksjonshemmede på flyplassen. Før jul kom det frem at Avinor ikke ville bygge gangbroer fra den nye terminalen og ut til flyene grunnet dårlig økonomi. Presse, sentrale politikere og brukerorganisasjoner engasjerte seg sterkt i saken, og øvet et press på Avinor for å få bygget gangbroer til flyene. Gangbroer gjør det mulig for funksjonshemmede å ta seg inn i flyene uten først å gå ned på bakken for deretter å gå opp igjen og inn i flyene. Saken er viktig for funksjonshemmede og kronisk syke, fordi flybroer er den eneste løsningen som gir mulighet for ombordstigning uten hjelpemidler. Dette er også i tråd med prinsippet om universell utforming. Sett i lys av at Avinor planlegger utvidelse av lufthavnene på Gardermoen, Flesland, Værnes og Tromsø i årene som kommer, er det viktig at intensjonene om universell utforming følges opp slik at tilgjengeligheten for funksjonshemmede blir ivaretatt.