Jon Jæger Gåsvatn (FrP): Viser til mitt skriftlige spørsmål nr. 970, samt statsrådens svar datert 3.april d.å.
Ser ikke statsråden at det er en vesentlig forskjell i forhold til de elever som har gått på skoler som tilbyr programfag i musikk, dans og drama, eller idrettsfag og som ikke har tilbud i de høyere undervisningsnivå som kreves for å få full studiekompetanse og de elever som går på andre videregående skoler hvor det er mulig å korrigere sine valg når regelverket endres midt i skoleløpet?
Begrunnelse
Mitt spørsmål handler om elever ved skoler som har en musikk/dans/drama profil og ikke allmenne videregående skoler. Dette er elever som ved opptak var innstilt på å bruke 4 år på videregående (3år vs + 1 år privatist). De ble ved opptak forespeilet at de gjennom et slikt løp skulle konkurrere i primærkvote ved opptak til høyere utdanning. Når så regelverket ble endret i 2007 hevder statsråden at elevene skulle ha justert sine fagvalg. Den virkelighet statsråden beskriver omfatter ikke disse elevene. Skolen de går ved har ikke tilbud om høyere undervisningsnivå i realfag, som kreves for å få full studiekompetanse. Lundehaugen skole, som i dette tilfellet var omtalt, kan ikke tilby undervisning i disse fag. Når eleven i Vg2 velger, er dette innenfor musikk, dans eller drama - og bare det.
Følger en statsrådens resonnement er det valget de da stilles overfor, å skifte videregående skole og trolig ta 1. klasse på nytt. Statsrådens svar er korrekt for elever som studerer ved skoler som allerede tilbyr full studiekompetanse, men hva med elever på skoler som ikke gjør det, slik som MDD skoler og skoler som tilbyr idrettsfag.
Disse elvene har forholdt seg til den informasjonen de fikk ved opptak, noen har eksplisitt fått forsikringer fra skolen om at de gjennom et 3+1 løp, ville konkurrere i primærkvoten. Når så regelverket endres underveis i skoleløpet, har de ingen mulighet til å justere de valg de har tatt. Svaret fra statsråden er etter undertegnedes oppfatning ikke dekkende for disse elevene. De vil nå måtte bruke skoleåret 2009/2010 på å skaffe seg full studiekompetanse, og vil på grunn av regelendringene etter det undertegnede erfarer, stille med et "handikapp" på omkring 10 poeng. Statsrådens svar til undertegnede i Stortinget 11. mars då om at elever ikke skulle sitte igjen med problemene hvis skolen eller utdanningsmyndighetene har gjort feil blir i så tilfelle kun en tom frase.