Borghild Tenden (V): Hva er årsaken til at statsråden ikke fulgte de faglige anbefalingene fra Vegdirektoratet om å legge om bompengesystemet i Norge?
Begrunnelse
Innkreving av bompenger har vært et tema i Stortinget i flere anledninger. Venstre har alltid ment at innkreving av bompenger må gjøres så effektivt og pengebesparende som mulig. Det var også grunnen til at vi i Bondevik II regjeringen startet arbeidet med en nasjonal ordning med elektronisk "køfri"- billett på kollektivreiser. I Aftenposten mandag 11. mai går det frem at statsråden sier nei til et billigere bompengesystem. Dette er overraskende etter det svaret hun gav meg på en replikk i Stortinget den 26. januar i år. Jeg oppfattet svaret den gang som om statsråden hadde stor fokus på effektivisering, noe som vil føre til at mer av pengene går til vei. Svaret på min replikk var som følger:
"Eg deler representanten Tenden sitt syn og ynske når det gjeld ein effektiv bruk av pengane, og til liks med henne trudde eg og at AutoPASS-ordninga ville bety store innsparingar. Det vil nok AutoPASS-ordninga og gjere, men det har vist seg at det er arbeidskrevjande å gå gjennom alle bileta og sende ut alle fakturaene som ligg der. Så den store innsparinga som kanskje enkelte såg føre seg, har ein nok ikkje fått.
Det som no er interessant, er at fleire fylke tek til orde for å lage fylkesvise bompengeselskap. Buskerud og Hordaland er fyrst ute, og eg støttar aktivt opp om det. Eg vil og i tillegg sjå til at den bruken av pengar som er i bompengeselskapet, vert gjennomgått, og om me ikkje ser at me får ei meir effektiv avvikling av dette arbeidet, vil eg vurdere eit nasjonalt bompengeselskap".