Kenneth Svendsen (FrP): Kommuner som har akseptert bompengefinansiering av en vegstrekning, må stille et garantiansvar ovenfor bankene. For byggingen av Hålogalandsbruen i Narvik vil garantien ligge rundt 1,5 mrd. kr. Samtidig er Narvik en av "Terra" kommunene med betydelige økonomiske utfordringer. Ved en innfrielse av et slikt garantiansvar vil dette ramme skole- og eldretilbudet i kommunen.
Vil statsråden garantere at innbyggerne ikke blir rammet ved en eventuell innfrielse av garantiansvaret?
Begrunnelse
Flere kommuner har gitt betydelige garantier ovenfor banker i forbindelse med bygging av bompengefinansierte vegstrekninger. Ofte er det betydelige beløp det garanteres for. I de fleste tilfeller vil en kommune som må innfri en slik garanti, ikke makte det uten at dette vil gi et betydelig dårligere tilbud til kommunens innbyggere. Mange av kommunene som har, eller er i ferd med å stille slike garantier, er Robek kommuner, som allerede i dag har problemer med å finansiere sine kommunale oppgaver.
I mange kommuner arbeides det med å etablere kollektivtilbud, slik at flere skal reise kollektivt, noe også staten støtter gjennom forskjellige ordninger. Finansieringen av vegstrekninger med bompenger er kalkulert med bakgrunn i trafikktall. Med en massiv satsing på utbygging av kollektivtilbudet vil trafikken reduseres. Hvis disse trafikktallene skulle bli redusert, vil inntektene til bomselskapet reduseres, noe som vil kunne føre til at garantiansvaret blir gjort gjeldene. Hvis en med bakgrunn i lavere trafikktall øker takstene, vil dette igjen føre til større avvisning og derved enda mindre trafikk, og derved større risiko for at garantiansvaret gjøres gjeldene.
Dette er selvfølgelig ikke et problem bare i Narvik, men vil kunne ramme mange kommuner i Norge.