Åse Gunhild Woie Duesund (KrF): Det nederlandske firmaet Heerema Group krever jobbing dag og natt i 12 timers økter fire uker i strekk av sine underleverandører og deres arbeidstakere i forbindelse med fjerning av plattformer på norsk sokkel. Oppdraget varer frem til 2014. Det er svært farlige stoffer involvert i arbeidet, herunder asbest.
Er arbeidstidskravet lovlig i henhold til norske regler, og hvilken offentlig myndighet har tilsynsansvaret for denne virksomheten?
Begrunnelse
Arbeidstakerorganisasjonen SAFE mener at plattformfjerning er Norges farligste yrke. Dette skyldes at det er en rekke farlige materialer involvert i arbeidet, blant annet asbest. Dette erkjenner også blant andre ConocoPhilips helt åpent. Det har vært flere dødsfall i forbindelse med liknende arbeid i utlandet.
Fjerning av plattformer vil bli en stor virksomhet på norsk sokkel i tiden som kommer. Petroleumsregelverket skal omfatte utbygging, drift og fjerning av plattformer på norsk sokkel. Petroleumstilsynet har imidlertid overfor SAFE gitt uttrykk for at fjerning av plattformer reguleres av sjøfartsregelverket.
KrF reagerer sterkt på de arbeidstidskravene som Heerema Group har stilt. Forskning viser at arbeidstakere som arbeider lange økter på nattestid generelt kan få svekket oppmerksomhet og arbeidsevne. Når vi samtidig vet at plattformfjerning er svært farlig arbeid som krever høy grad av aktsomhet, blir dette meget alvorlig.
KrF mener at det er avgjørende at de arbeidstakerne som skal utføre dette arbeidet må kunne være trygge på at virksomheten skjer under forsvarlige rammer og tilsyn. Vi spør oss om kravet Heerema Group har stilt er i henhold til norske regler, og om hvem som har tilsynsansvaret for virksomheten. Dersom det er slik Petroleumstilsynet hevder at det er Sjøfartsdirektoratet som er ansvarlig tilsynsmyndighet, stiller vi spørsmål ved hvorvidt Sjørfartsdirektoratet har kompetanse og ressurser til å følge opp denne virksomheten.