Bård Hoksrud (FrP): Minivarebiler er populære. De tar liten plass, er billige i innkjøp, drift og de forurenser lite. Allikevel har statsråden tidligere svart at regjeringen foreløpig ikke vil endre dagens varebilregelverk. Posten Norge skal kjøpe ca 5000 varebiler og ønsker å kjøpe biler som kan spare klimaet for ca 1/2 tonn CO2 pr bil pr år.
Vil statsråden fortsatt at det skal være slik at i kampen mellom miljø og avgifter så er det fortsatt avgiftene som vinner eller vil man nå endre regelverket?
Begrunnelse
Posten-Bring skal nå kjøpe inn 5000 biler og hadde ønsket å kjøpe varebiler som slipper ut lite CO2, f.eks. Peugeot Bipper, som kun slipper ut 119 g CO2, men som på grunn av dagens regelverk for varebiler, blir de miljøvennlige bilene langt dyrere enn en mer forurensende bil. Til tross for dette, niholder regjeringen på dagens regelverk. Man kan jo lure på om dette skyldes at det viktigste egentlig er statens avgiftsinntekter på biler og ikke miljøet. Så tydeligvis kan det virke som at Europa er langt mer offensive enn det såkalt miljøbevisste Norge, for her er det fortsatt "statskassa" som skal avgjør hva som er en varebil. Med bakgrunn i dette regelverket må derfor norske varebilbrukere, inkludert Norges største bilkunde Posten-Bring, kjøpe og kjøre rundt i større biler enn behovet tilsier. Petter Andersen som er innkjøpsdirektør i Posten Norge har bl.a. uttalt til Bilnytt.no: "Vi skulle gjerne hatt disse minivarebilene. De hadde vært store nok mange steder."
En minivarebil som Peugeot Bipper har et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,45 liter/mil og et CO2-utslipp på 119 g/km.
De minste varebilene som passerer kassekravet i dag er typene Caddy, Partner, Berlingo og lignende. Disse modellene bruker ca 1 desiliter mer drivstoff pr mil og har et CO2-utslipp på rundt 155 g/km. Noe som også bidrar til å underbygge at miljøet egentlig ikke er så viktig for den rødgrønne regjeringen ut fra det regelverket disse ønsker å opprettholde.