Truls Wickholm (A): Vil samferdselsministeren ta initiativ til å få til kollektivfelt på E18 mellom Oslo/Lysaker og Sandvika/Billingstad i Akershus, og hvor raskt kan dette skje?
Begrunnelse
I ettermiddagsrushet stamper de mange bussene i samme køen som privatbilene på E18 fra Oslo til Sandvika i Akershus. Dette fører til lav hastighet og lav regularitet i kollektivtransporten som benytter denne veistrekningen. I tillegg til den omfattende busstransporten til og fra Bærum, Asker, Røyken, Hurum, Lier og Drammen, berøres også langrutene til Sørlandet og Vestlandet og mange mellomlange ruter blant annet timeekspressene til Notodden, Tjøme, Stavern, Hønefoss og Vikersund. Forsinkelsene som oppstår på den relativt korte strekningen mellom Oslo og Sandvika har dermed vidtrekkende konsekvenser og berører svært mange reisende. For lokalrutene kan konsekvensene være, i tillegg til at de reisende blir forsinket, at korrespondanser mellom buss og tog svikter, at returavgangen blir forsinket og at busstilbudet blir dyrere i drift fordi forsinkelsene krever flere busser og sjåfører. Køen og forsinkelsene er også en vesentlig stressfaktor for bussjåførene.
Det er i dag 3 felt på strekningen. I kjøreretningen mot Oslo er det sammenhengende kollektivfelt hele veien. Sammenhengende kollektivfelt er et konkurransefortrinn for kollektivtransporten. Nettopp god fremkommelighet for kollektivtransporten er av mange fagmiljøer, også Statens vegvesen, fremholdt som en av de viktigste faktorene for å øke kollektivtransportens attraktivitet og dermed stimulere til å bruke buss framfor privatbil.
Bussbransjen og aktørene i ekspressbussmarkedet har i møte med regjeringspartiene i Stortinget understreket viktigheten av sammenhengende kollektivfelt inn og ut av bykjernene, spesielt i Oslo.
Erfaringene med tilsvarende eller lignende endringer, tyder på at det å ta i bruk et kjørefelt som kollektivfelt ikke nødvendigvis gir vesentlige ulemper for øvrig trafikk. En av årsakene til at denne type endringer ikke nødvendigvis gjør situasjonen verre for øvrig trafikk, er effekten av mindre filskifting.
Det er svært viktig å etablere sammenhengende kollektivfelt på denne strekningen ut av Oslo, og det vil innebære en vesentlig forbedring for kollektivtransporten og de reisende. Samtidig vil det være en konkret og god måte å følge opp Regjeringens målsetting om å prioritere kollektivtransporten i byene. Dersom det er problematisk å etablere kollektivfelt på absolutt hele strekningen, vil utvilsomt en løsning på deler av strekningen være langt bedre enn dagens situasjon.