Borghild Tenden (V): Vil statsråden vurdere om det kan innføres en lovhjemmel, eller gjøres andre grep, slik at nedlagte jernbanestrekninger kan benyttes vederlagsfritt til viktige veiformål?
Begrunnelse
I St.prp. nr. 60/Innst. S. nr. 111 (1988-89) som bl.a. omhandler nedleggelse av jernbanestrekningen fra Kragerø til Neslandsvatn st. i Drangedal fastsetter også Stortinget retningslinjer for avhending av eiendom i forbindelse med nedleggelse av jernbanen.
Stortinget vedtok 30. mars 1989 følgende:
"Eiendommer med ingen eller liten alternativ verdi og som NSB ikke lenger har bruk for, eller eiendommer som i sin helhet fortsatt skal nyttes til samferdselsformål til erstatning for nedlagt jernbanetrafikk, overføres vederlagsfritt til de berørte kommuner i samsvar med tidligere praksis."
Dette vedtaket er ikke opphevet, men Samferdselsdepartementet sier i brev til Kragerø kommune i mars 2003: "Etter Samferdselsdepartementets vurdering kan det likevel sies at disse retningslinjene indirekte ble opphevet gjennom Stortingets beslutning om å gjøre NSB om til særlovsselskapet NSB BA."
Dette skjedde ved behandlingen av St.prp. nr. 2 (1996-97)
Drangedal kommune arbeider nå med en reguleringsplan for området ved Neslandsvatn st.
På en ca 2 km lang strekning ligger det nedlagte jernbanesporet helt parallelt med fylkesveien, og bruk av jernbanesporet er eneste mulighet for å få laget en høyst påkrevet gang/sykkelvei.
For å få realisert gang/sykkelvei i området vil det være av avgjørende betydning at jernbanetraseen kan benyttes vederlagsfritt i tråd med Stortingets intensjon bak vedtaket i 1989.