Trine Skei Grande (V): IMDI melder i rundskriv 05/09, datert 7. januar 2009 at det kan skje en innskjerping av kommunenes praktisering av overgangsordningen knyttet til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere (kap. 653 post 60).
Hvordan vurderer statsråden at denne innskjerpingen synes å skje med tilbakevirkende kraft?
Begrunnelse
Undertegnede er kjent med at utvalgte kommuner i slutten av april 2009 har fått melding om skriftlig kontroll fra fylkesmennene om bruken av midler etter overgangsordningen knyttet til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Det blir bl.a. vist til IMDIs rundskriv 05/09, pkt 3.4. hvor det fremgår at "dersom det i kommuner er svært få deltakere per gruppe, må kommunen kunne begrunne gruppesammensetningen med geografiske og kommunikasjonsmessige forhold eller spesielle behov hos deltakerne".
IMDI har i dette rundskrivet ikke definert hva som menes med "svært få deltakere". Fylkesmannen i Buskerud har i brev til flere kommuner bedt om begrunnelse for små grupper, også for forrige kalenderår. I vedtaket fra Fylkesmannen som er sendt kommunene etter at kommunene har gitt sine tilsvar, går det fram at kommunene for våren 2009 får inndragning av midler som allerede er brukt til norskopplæring høsten 2008. Det blir også meldt fra om at undervising som er gjennomført våren 2009 heller ikke vil få tilskudd i det omfanget det er søkt om.
Kommunene har, etter det undertegnede erfarer, tatt hensyn til spor (læringsfart) og nivå ved sammensetning av grupper, i samsvar med læreplanen for norskfaget.
En innskjerping av hvordan grupper skal settes sammen, vil generelt sett skape problemer, særlig dersom det i forkant ikke blir lagt klare føringer fra IMDI sin side mht. dette. Innskjerping med tilbakevirkende kraft gjør dette ekstra vanskelig i et ellers svært uforutsigbart system. Overgangsordningen opphører 1. september 2010. Inntil ny finansieringsording får full virkning, trenger kommunene en overgangsordning som gir nødvendig handlingsrom.