Marianne Aasen (A): Å kjøre kollektivt fra Fet kommune, øst for Glomma i Akershus, er en krevende øvelse. På Kongsvingerbanen er Guttersrud holdeplass lagt ned og Svingen har dispensasjon. I dag er Fetsund stasjon trafikk-knutepunktet, men innfartsparkeringsplassene er full der, som mange andre steder i områdene omkring Oslo. På riksvei 22 står bilene i kø i rushtiden. Økt satsning på kollektivtransport er beste løsning.
Hvordan vil samferdselsministeren sikre at folk som bor øst for Glomma får et godt kollektivtilbud?
Begrunnelse
I 2007 kom det fram at flere holdeplasser på Kongsvingerbanen stod i fare for å bli nedlagt. For Fet kommune gjaldt det Svingen og Guttersrud holdeplasser, noe som ville innebære at Roven-området ville bli helt uten noen form for kollektivtilbud.
Svingen holdeplass ble midlertidig reddet med å forlenge plattformen, men togene sluttet å stoppe på Guttersrud. Beboerne ved Guttersrud fikk tilbud om taxi for tog, men denne ordningen opphørte sommeren 2008. Beboerne ble lovet en egen rapport om Kongsvingerbanen.
Den har nå kommet og Guttersrud forblir nedlagt og Svingen har dispensasjon frem til 2012. På Tuen holdeplass blir det bare stopp i rushtiden.
I dag er Fetsund stasjon et trafikk-knutepunkt i Fet kommune, men her er parkeringsplassene allerede overfylt, og det er ikke plass for ytterligere utvidelser.
Siden riksvei 22 er full i rushtiden har befolkningen få alternative muligheter til å reise vestover mot Lillestrøm og Oslo.
Når Svingen holdeplass legges ned, blir situasjonen ytterligere forverret.
En mulighet er "Nye Svingen" holdeplass. Denne kan bygges nord for dagens holdeplass på Svingen, og kan dermed betjene alle beboerne i Roven-området.
I nærheten av Nye Svingen-området er det også rikelig med områder som kan benyttes til innfartsparkering.
Frustrasjonen omkring samferdselspolitikken er på bakgrunn av denne situasjonen stor i Fet kommune.