Gunnar Gundersen (H): Det er i dag godt dokumentert at gutter har et dårligere læringsutbytte i grunnopplæringen enn jenter. Dette kommer blant annet til uttrykk ved at jenter får bedre karakterer på ungdomstrinnet enn gutter, og at 2 av 3 som mottar spesialundervisning er gutter. Disse forskjellene ser ut til å øke.
Vil statsråden iverksette et forskningsprosjekt for å finne årsakene til forskjellene i læringsutbytte?
Begrunnelse
Vi vet at det er store kjønnsforskjeller i norsk skole. Gutter oppnår dårligere resultater enn jenter. Det er et stort problem at det ikke eksisterer god nok kunnskap om hvorfor gutter skårer så dårlig i skolen, og dermed har vi heller ikke noe godt grunnlag for å kunne sette inn konkrete tiltak for bedre situasjonen. Hovedårsaken til denne kunnskapsmangelen er at det ikke har vært iverksatt noe bred forskning omkring guttenes situasjon i skolen.
På bakgrunn av kartlegggingsundersøkelser som er foretatt i norsk grunnskole av blant annet Høgskolen i Hedmark, vet vi at det finnes skoler med små kjønnsforskjeller og skoler med store kjønnsforskjeller. I disse skolene burde forskere gått inn og observert undervisning og intervjuet lærere og elever om hva som kjennetegner skoler hvor det er små kjønnsforskjeller.
Dette er en grunnleggende utfordring som får litt fokus i media fra tid til annen, men som ikke får den brede oppmerksomheten den fortjener. Skolen skal gi begge kjønn de samme muligheter for å lykkes.