Bård Hoksrud (FrP): Personvernet i Norge har vært på vikende front under den rød-grønne regjeringen. Datatilsynet satte i 2006 en stopper for totalovervåkning av alle bilister på enkeltstrekninger, men Statens vegvesen og statssekretær Erik Lahnstein (Sp) har nå pusset støv av forslaget om gjennomsnittsmåling mellom fotobokser.
Mener statsråden at det er riktig å overvåke bilistene istedenfor å bygge tryggere veier, og vil statsråden i tråd med regjeringens personvernfiendtlige ideologi påby GPS vehicle tracking i alle biler?
Begrunnelse
Statens vegvesen monterer nå to fotobokser like sør for Bamle på E18 i Telemark som skal måle bilistenes gjennomsnittsfart. Dette begrunnes med trafikksikkerhetshensyn, sannsynligvis fordi regjeringen i motsetning til FrP ikke vil bygge trygg sammenhengende motorvei på hele E18 i Norge fra Ørje til Oslo og videre til Kristiansand. Forskning fra det svenske forsikringsselskapet Folksam viser at dårlige veier er den endelige årsaken til 72 % av dødsulykkene i trafikken. Hvis man ønsker bedre trafikksikkerhet er det altså en ting som virkelig hjelper, nemlig å gi Norge et topp moderne, effektivt, sikkert og miljøvennlig veinett.
Gjennomsnittsmåling mellom fotobokser er en farlig form for overvåkning, fordi alle bilistene må registreres, og ikke bare dem som kjører for fort. Ved utplassering av tilstrekkelig antall fotobokser vil vegmyndighetene kunne følge hver enkelt bil over lange strekninger. Datatilsynet har tidligere sagt nei til gjennomsnittsmåling, og NAF har vært skeptiske av samme grunn.
Med kunstig lave fartsgrenser blir gjennomsnittsmåling mellom fotobokser bare nok en avgift som kun har til hensikt å bringe penger inn i statskassen. Trafikkantene bør følge mer med på trafikkbildet enn på speedometeret, mens gjennomsnittsmåling mellom fotobokser kan føre til det motsatte. En moderne GPS vil med små endringer kunne fortelle sjåføren hvor sakte han/hun må kjøre det resterende strekket mellom to fotobokser, og i motsetning til dagens fotobokser vil det kunne føre til full nedbremsing og parkering på veiskulderen.
Norge er allerede en versting i personvernsammenheng, og er kjent over hele verden for sin årlige publisering av sensitive opplysninger om enkeltpersoners inntekt og formue. Dette er noe blant annet BBC og andre utenlandske medier har hatt mye moro med, men det er ikke like morsomt for dem som blir utsatt for ran, svindelforsøk og trusler. Det er også verdt å minne om at regjeringspartiene stemte imot da FrP i Dokument nr. 8:88 (2007-2008) fremmet forslag om at Stortinget skulle få behandle datalagringsdirektivet 2006/24/EF. Regjeringens politikk knyttet til bompengefinansiering av veiprosjekter i kombinasjon med elektroniske bompengebrikker legger også til rette for økt overvåkning av norske borgere. Det er svært skuffende at regjeringen tar opp igjen et forslag som Datatilsynet tidligere har fått stoppet.