Ulf Isak Leirstein (FrP): Kan finansministeren redegjøre for begrunnelsen for at erstatninger for landbrukseiendommer som blir ekspropriert til veiformål, må beskattes hvis man ønsker å reinvestere erstatningsbeløpet i virksomheten, ved for eksempel erverv av eller påkostning på bygg/anlegg i næringsvirksomheten?
Begrunnelse
I en situasjon med ekspropriasjon av landbrukseiendom får den næringsdrivende et erstatningsbeløp. Oppgjøret kan unntas beskatning dersom oppgjøret reinvesteres i nytt areal (nytt objekt av samme art) innen 3 år. Problemet for mange næringsdrivende innenfor landbrukssektoren er at det ikke finnes jord til salgs i rimelig nærhet i denne tidsperioden. Dermed kommer erstatningsoppgjøret til beskatning. Denne skatten tas det ikke hensyn til når erstatningen fastsettes.
Mange næringsdrivende ønsker derfor å benytte erstatningsoppgjøret for tapt næringsareal (næringsgrunnlag) til erverv av eller påkostning på bygg eller anlegg i næringsvirksomheten. Når en næringsdrivende blir tvunget til å avstå næringsareal til storsamfunnet er det klart urimelig dersom vedkommende ikke gis anledning til å reinvestere erstatningsoppgjøret i egen næringsvirksomhet eller annen inntektsgivende aktivitet.
Det urimelige er at kun Skattelovens § 14-72 (1) som gjelder betinget skattefritak ved innløsning av festet tomt har tatt hensyn til dette forholdet. Her gir loven fritak for beskatning dersom vederlaget benyttes til erverv av annen tomt som bortfestes, eller i erverv av eller påkostning på areal, bygg eller anlegg som brukes i skatteyters næringsvirksomhet eller annen inntektsgivende aktivitet. Det kan også nevnes at gevinst ved vern av skog i forbindelse med etablering eller utvidelse av verneområdet etter Naturvernloven er fritatt for skatteplikt.
Nevnte forhold omtales i Skattelovens §§ 14-70 (2) og 14-72 (1). Når det gjelder unntaket for festetomter er dette utdypet i § 14-72, mens det ikke er noen utdypning/unntak i § 14-70, tiltross for at begge paragrafers første setning er tilnærmet lik. Undertegnede ønsker derfor en begrunnelse for denne ”forskjellsbehandlingen”, og ønsker at finansministeren utdyper om dette er en problemstilling statsråden ønsker å gjøre noe med.