Line Henriette Holten (KrF): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at elevers rett til utvidet videregående opplæring i inntil 2 år blir praktisert likt mellom fylkene?
Begrunnelse
I opplæringsloven § 3-1 Rett til vidaregåande opplæring for ungdom, heter det blant annet at:
"Elev som etter reglane i kapittel 5 har rett til spesialundervisning, har rett til vidaregåande opplæring i inntil to år ekstra når eleven treng det i forhold til opplæringsmåla for den enkelte. Før fylkeskommunen gjer vedtak om utvida opplæringstid, skal det liggje føre sakkunnig vurdering av dei særlege behova eleven har."
Denne retten praktiseres ulikt fra fylke til fylke. Årsaken ligger blant annet i ulik definisjon av ordene "når eleven treng det". I enkelte fylker har f.eks. psykiske utviklingshemmede, på grunn av sin diagnose, en tilnærmet automatisk rett til utvidet tid fordi de trenger lenger tid på å nå sine opplæringsmål sammenlignet med andre elever. Dette for å sikre kravene om et likeverdig opplæringstilbud. I disse fylkene praktiseres denne ordningen i realiteten som et lavterskeltilbud. Andre fylker er vesentlig mer restriktive i forhold til denne retten. Her er det eksempler på faglig uenighet mellom skoler og PPT. I slike tilfeller mener ofte skolene at elevens nytte av utvidet tid er større enn det som legges til grunn i utredningen fra PP-tjenesten. Det finnes eksempler på at skolene har en helt annen faglig vurdering av hvilke opplæringsmål i elevenes iop som anses som oppnådd enn det som kommer frem i PP-tjenesten sin konklusjon og tilråding. Til tross for at skolene i disse tilfellene best kjenner elevene er det ikke nødvendigvis en avklart samarbeidsform om den sakkyndige vurderingen som skal ligge til grunn for en tilråding for utvidet rett til videregående opplæring.
Opplæringsmålene vil variere fra elev til elev ut fra ulike behov og dermed også innholdet i den utvidede opplæringstiden. Likhet for loven må likevel være et overordnet prinsipp. For å sikre dette mener jeg det er behov for en klarere definisjon av hva det betyr at "eleven treng det i forhold til opplæringsmåla for den enkelte" og det bør også presiseres hvilke samarbeidsformer mellom elev/foresatte, skole og PP-tjenesten som oppfyller kravene til lov og forskrift i forhold til sakkyndige utredninger og organisering av spesialundervisning.