Robert Eriksson (FrP): Foreningen Fattignorge har utviklet "gjeldstelefonen" som er et gratis lavterskeltilbud til alle som sliter med økonomien. Tilbudet er omtrent nøkkelferdig men Nav har gitt avslag på prosjektstøtte, hovedsaklig fordi tilbudet bør være offentlig. Avslaget ligger nå hos AID for endelig avgjørelse. Et lignende tilbud har vært drevet i fire land i 15 år, deriblant England, med stor suksess.
Vil statsråden sørge for å imøtekomme Fattignorges søknad om prosjektstøtte, slik at tilbudet kan iverksettes snarest?
Begrunnelse
Foreningen Fattignorge har utviklet "gjeldstelefonen" som er et gratis lavterskeltilbud til alle som sliter med økonomien. Tilbudet er omtrent nøkkelferdig men har fått avslag på prosjektstøtte, hovedsaklig fordi slike tilbud bør være offentlige, men også fordi det ikke er penger på budsjettet. Avslaget ligger nå hos AID for endelig avgjørelse. Paradokset er at dette er en lovpålagt tjeneste, men det offentlige ikke har et adekvat tilbud. Ferske tall fra England viser at offentlig gjeldsrådgivning koster fire ganger så mye som ikke-offentlig. Man står nå i fare for at man velger bort det ikke-offentlige initiativ med resultat at mange med store gjeldsproblemer trolig forblir i gjeldsfellen fremfor en hverdag med kontroll over egen økonomi og som gjør dem i stand til å bli et velfungerende samfunnsmedlem.
Et lignende tilbud har vært drevet i fire land i 15 år med stor suksess. Foreningen Fattignorge er i stand til å starte opp umiddelbart her hjemme. Systemet er også på vei inn i Australia og Syd-Afrika. Undertegnede mener tiden er inne for å se muligheter og ikke begrensninger, derfor håper jeg at statsråden sørger for å ta tak i saken og sikre nødvendig prosjektstøtte slik at man kan komme i gang.
Tilbudet er som nevnt et lavterskeltilbud som ennå ikke finnes her i landet. Tjenesten skal, i følge foreningen, etter hvert bli kreditorfinansiert slik de tilfellet er i de andre landende. Det vil si at man trenger offentlig støtte kun i en oppstartsperiode. Med andre ord, er det nå utformet et profesjonelt, kvalitetssikret og ikke minst gratis tilbud til alle, som bare venter på å bli tatt i bruk.
Fattignorge har lokaler, arbeidsplasser til 10 telefonoperatører og tre kontor til saksbehandlere som skal jobbe med gjeld og kreditorer.
Foreningen i juni og juli foretatt en undersøkelse i kommunene som er ganske så entydig. 58 pst av kommunene svarte. Nøkkeltallene er som følger:
- 77 % av kommunene sier klart ja til et gratis, kvalitetssikret tilbud
- 35 % av kommunene opplever ventetid- og saksbehandlingstiden
utilfredsstillende.
- 62 % av kommunene har ikke tilstrekkelig resurser til gjeldsarbeidet
- 78 % av kommunene har opplevd økt pågang i 2009
- 22 % av kommunene benytter eksterne tjenester ved behov.