Gunnar Gundersen (H): Kjøpesenterforskriften ble innført i 2008. Den skulle ikke stoppe etablering av kjøpesenter i sentrale deler av byer og regionssentra, men erfaringene viser at det er nettopp det den gjør. I Kongsvinger stoppes utvikling av byen og resultatet er økende handelslekkasje, økte reisedistanser og stopp i utviklingen av nye arbeidsplasser.
Innser statsråden at forskriften brukes til å stoppe regionale sentra fra en naturlig utvikling, vil han gi dispensasjon i dette tilfellet, eller i beste fall fjerne forskriften?
Begrunnelse
Kongsvinger er regionsenter sør i Hedmark og er hardt rammet av finanskrisen. En rekke eksportorienterte industribedrifter har måttet redusere aktiviteten eller stoppe produksjonen helt. Byen og regionen trenger nye arbeidsplasser. Kongsvinger som handelssenter er i sterk konkurranse både med Sverige, der det satses stort på nordmenn og handel i Eda, og med Oslo/Romerike. Handelslekkasjen er stor.
Det har i lengre tid vært planer om å utvikle en eldre industrieiendom på området Langeland til handel. Langeland er for menigmann en del av sentrum og inneholder allerede en rekke handelsbedrifter og omkranses av boligområder og fritidsaktiviteter. Tilgjengeligheten både til fots, sykkel og med offentlig kommunikasjon er på linje med andre sentrumsarealer i Kongsvinger. Det er COOP Extra som ønsker å etablere seg og dette ville skape mange arbeidsplasser og bli et trekkplaster for Kongsvinger i handelsmessig forstand. Et enstemmig planutvalg, kommunestyre og regionråd ønsker utbyggingen, men allikevel stoppes dette av Fylkesmannen. Det framstår som utidig innblanding i lokaldemokratiet og forskriften blir brukt til å stoppe en utvikling som statsråden i DN den 8. juli 2008 uttrykte at "det vil derfor være fullt mulig å etablere kjøpesentra som er større enn 3000 kvm så lenge de ligger sentralt med god kollektivbetjening." Det er ikke første gang statsråden gir uttrykk for at intensjonene i det han gjør er noe annet enn det som blir realiteten.
Eksemplet fra Langeland er ikke enestående i Hedmark. Over hele fylket opplever man at Fylkesmannen bruker forskriften til å overkjøre lokaldemokratiet og til å stoppe sentrumsnær utvikling.
På Kongsvinger snakker man om en etablering som er beregnet å skulle gi en kundetilstrømning på 1000 nye kunder pr dag. Beregningene tilsier at 365 av disse ellers reiser til Charlottenberg og Eda, resten til Oslo/Romerike. Der er det for øyeblikket "bonanza", sterk vekst og økning i handelen. 4 av 5 kunder anslås å være norske og svært mange av dem passerer eller kommer fra Kongsvinger-distriktet. Den eksisterende handelslekkasjen til Sverige, som man ved etableringen av Coop Extra vil demme opp for, er alene beregnet til å forårsake 2,6 mill. ekstra kjørte kilometer pr år! Legger man til turene til Oslo/Romerike vil man ved en etablering redusere dagens transportarbeid med godt over 5 mill. unødvendig kjørte kilometer pr. år. CO2-regnskapet er i dag tilsvarende negativt.
Den aktuelle industrieiendommen ligger sentralt plassert, den er i forfall og den må finne ny, tidsmessig bruk for ikke å gi et negativt preg på et område som ellers har hatt en fin utvikling over flere år. Det bor 3450 mennesker med kortere gangavstand enn to kilometer fra dette området og 5100 personer (50 % av byens befolkning) har kortere sykkeltid enn ti minutter. La Kongsvinger få utvikle den tiltrekningskraften en hel region trenger.