Øyvind Vaksdal (FrP): Når kan man forvente at sjøtransporten langs kysten kan få merke konkrete resultater av Regjeringens varslede reduksjon av ulike gebyr og avgifter, samt effektivisering og forenkling av lostjenesten?
Begrunnelse
Regjeringen varslet i Soria Moria-erklæringen en samlet vurdering av alle gebyrer og avgifter innen sjøtransport. I Budsjettinnstilling S. nr. 13 (2005-2006) slår i tillegg en enstemmig transport- og kommunikasjonskomité fast det samme. På spørsmål fra undertegnede svarer fiskeri- og kystministeren 22. desember 2005 at arbeidet med å gjennomgå Kystverkets gebyrstruktur allerede var startet opp.
Nå snart fire år senere er lite skjedd i praksis. I svar til stortingsrepresentant Hans Frode Kielland Asmyhr skriver fiskeri- og kystministeren 25. februar i år at det innkreves om lag 655 millioner kroner i losgebyrer, kystgebyr og sikkerhetsgebyrer.
Dette rammer både skipstransporten og mange andre næringer tilknyttet denne hardt og virker klart konkurransevridende. Dette setter igjen verdiskaping og arbeidsplasser i fare. I Stortingsmelding nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019, varsles det en gjennomgang av lostjenesten med sikte på effektivisering, uten at dette skal gå ut over sikkerheten til sjøs.
I tillegg varsles nå endelig justeringer i gebyrer og avgifter.