Per Roar Bredvold (FrP): Statens vegvesen bygger firefelt E6 fra Gardermoen til Kolomoen i Hedmark. Fra Gardermoen til Dal bygges en standard 25 meters firefelt. Videre nordover bygges en smalere utgave på 21 meter med en minimal veiskulder. Veiskulderen fundamenteres og planeres, men asfalteres ikke. Derimot brukes det store ressurser på å legge granitt kantstein på begge sider av midtrabatten.
Hvordan kan statsråden forsvare at det prioriteres å bruke store ressurser på unødig kantstein fremfor å øke trafikksikkerhet med asfaltert veiskulder?
Begrunnelse
Det koster mye penger manuelt å legge granitt kantstein på denne flere mil lange strekningen. Kantsteinen har overhode ingen misjon, verken når det gjelder trafikksikkerhet eller estetikk. Derimot kan det virke forstyrrende for trafikantene, da de vil føle at veien er smalere enn den egentlig er. Saken blir spesielt merkelig siden en unødvendig kantstein prioriteres fremfor en nødvendig veiskulder, som ville fremmet trafikksikkerhet.