Ine Eriksen Søreide (H): Midtlyng-utvalget avga sin innstilling NOU 2009:18 "Rett til læring" 2. juli 2009. Innstillingen er nå ute til høring. Utvalget har fått sterk kritikk for at to av landets ledende kompetansemiljøer innen spesialpedagogikk, Senter for atferdsforskning (SAF) og Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Lesesenteret) ved Universitetet i Stavanger, er utelatt i utredningen.
Hva er begrunnelsen for dette, og hvilke svakheter mener statsråden denne utelatelsen medfører for utvalgets innstilling?
Begrunnelse
Utvalget for bedre læring for barn, unge og voksne med særskilte behov, ofte omtalt som Midtlyng-utvalget, avga sin innstilling før sommeren. Utvalget har hatt et omfattende mandat, og statsråden har uttalt at utvalgets innstilling vil ha stor betydning for opplæringstilbudet for barn, unge og voksne med særskilte behov.
På denne bakgrunn finner denne representant det både underlig og kritikkverdig at viktige pedagogiske sentre med landsdekkende oppgaver fullstendig er utelatt i utvalgets arbeid og innstilling. Den betydelige forskningen og kompetansen som SAF og Lesesenteret innehar får ingen betydning når utvalget gjennomgår hele det statlige spesialpedagogiske støttesystemet og den fremtidige tiltakskjeden foreslås. Begge sentrene har helt siden midten av 1990-tallet årlig rapportert sin virksomhet til Statped, og dagens regjering har selv slått fast at de to sentrene er landsdekkende spesialpedagogiske sentre. Da er det svært betenkelig at de samme sentrene er fullstendig utelatt i den omfattende gjennomgangen av det statlige pedagogiske støttesystemet.