Elisabeth Røbekk Nørve (H): Hva vil statsråden gjøre for at familien NN og andre i tilsvarende situasjon skal få den hjelpen de har krav på, og vil statsråden bidra til at saken til familien NN blir tatt opp på nytt og behandlet i tråd med intensjonene i NAV reformen, - på en god og ryddig måte?
Begrunnelse
Jeg viser til tidligere spørsmål nr 1487 "Hva vil statsråden gjøre for å forbedre ordningen med pleiepenger og andre økonomiske støtteordninger for familier som ikke kan være i arbeid på grunn av omsorg for sine pleietrengende barn?" Svaret fra statsråden var generelt, lite konkret og slett ikke til hjelp for familien NN eller andre som sliter med tilsvarende utfordringer.
Familien NN fikk avslag på sin søknad om pleiepenger for sin datter. For 2 uker siden tok de kontakt med NAV for å få utlevert utskriftene fra deres saksgang og behandling av søknaden om pleiepenger, for å kunne lage en klage. NAV Molde henviste da til NAV Ålesund, da papirene skulle ligge der. Men der hadde de ingen papirer, og satte derfor i gang "etterforskning" for å finne papirene som nå har dukket opp hos NAV Kristiansund, som skal ha ansvar for pleiepengesakene i M&R.
Som om ikke det var nok at papirene var på "avveie", så viste det seg at det heller ikke finnes noen saksbehandlingspapirer på søknaden fra familien NN. NAV Ålesund kunne fortelle at saksbehandlerne i Molde (eller Kristiansund?) kun har sett på søknaden og vedlegget fra datterens lege ved Barnehabiliteringa og på det grunnlag laget avslaget om pleiepenger. Dvs. at der finnes ingen papirer som forklarer nærmere hva det er de har gitt familien avslag på. I avslaget vises det kun til paragraftekster. Vedlegget som ble sendt fra datterens lege, sier ganske klart at han anbefaler/anmoder at det bør videreføres pleiepenger, av hensyn til rehabiliteringen som foreldrene gjør med sin datter. Dette har NAV valgt å overse. De har heller ikke vært i kontakt med NAVs rådgivende leger, men tatt avgjørelsen helt på egenhånd. Slik skal ikke NAV fungere!
Nav-reformen skulle innebære mer og bedre brukerkontakt, vekk med rigid regelstyre og inn med individuell, skreddersydd behandling. Det kan ikke være sånn at Nav skal henvise til regler når de avslår åpenbare saker sånn som dette. Og dersom så likevel skulle skje, burde Nav i det minste sørge for at brukeren blir tilbudt kommunal omsorgslønn.
Nav skal være her for brukerne, men for denne familien er Nav en propp i hele velferden. De blir tvunget til enten å ta permisjon uten lønn eller overlate datteren til seg selv – fordi Nav ikke klarer å stille opp der de burde. Det er rett og slett skammelig!
Det må ikke være sånn at regelverket skal stå i veien for at de som trenger det skal få den hjelpen de burde ha krav på. Når mange faller mellom to stoler, med pleiepenger fra folketrygden på den ene siden og omsorgslønn fra kommunen på den andre siden, så forventer jeg at statsråden snarest sørger for at det ryddes opp i dette. Hensikten med Nav-reformen var at det skulle bli lettere for dem som har behov for hjelp. Dette eksempelet viser at det ikke har skjedd.