Jan Tore Sanner (H): Europakommisjonen legger i dag 23. september frem forslag til nye EU-strukturer for overvåkning av finansstrukturer, med blant annet European Banking Authority og European System of Financial Supervisors.
Hva er finansministerens holdning til EUs initiativ, og hvordan er eventuelle norske synspunkter formidlet til de relevante organene i EU?
Begrunnelse
Siden starten av finanskrisen har EU lansert en rekke tiltak for å styrke kontrollen med og reguleringen av finanssektoren. Dette er tiltak som gjennom EØS-avtalen vil få store konsekvenser også i Norge. Norges ambassadør til EU, Oda Helen Sletnes, påpeker i notatet som ble offentliggjort i Aftenposten: "Det er heller ikke noe nytt at vi kan støte bort i konstitusjonelle problemer når EU-byråer tillegges overnasjonal myndighet. Så langt har det kun skjedd på avgrensede tekniske områder. Men med Kommisjonens forslag fra 27. mai til oppfølging av de Larosiere-rapporten foreslås det etablert en europeisk tilsynsmyndighet for finansmarkedet som skal ha overnasjonal myndighet og treffe beslutning i enkeltsaker som involverer banker og kredittinstitusjoner. Da blir mer krevende å finne gode løsninger for norsk tilknytning i samsvar med EØS-avtalens system og innenfor de grenser vi har for overføring av norsk myndighet til overnasjonale organer." Sletnes nevner spesielt utfordringer knyttet til norsk deltakelse i disse byråene og tilsynsorganene.
I samme notat viser også ambassadør Sletnes til at "Det er ikke noe nytt at hastigheten i beslutningsprosessen øker som følge av økende politisk oppmerksomhet.
Men vi har det siste året sett at håndteringen av finanskrisen har medført et helt annet tempo i saker som berører selve fundamentet for lik konkurranse på det indre markedet. Ett eksempel var nytt regelverk for harmonisering av garantier på bankinnskudd, og tilsvarende press for raske konklusjoner ser vi nå i forhold til forslag om styrket tilsyn med det europeiske finansmarked."
Ambassadør Sletnes peker altså på at det kan bli vanskelig å finne gode ordninger for en norsk tilknytning til de nye tilsynsstrukturene, og samtidig at beslutningsprosessen i saken går uvanlig raskt, noe som vanskeliggjør norsk innflytelse på strukturenes utforming og mandat. Det er derfor av stor interesse hvilke synspunkter norske myndigheter har hatt på dette foreslåtte regelverket og hvordan disse synspunktene er formidlet til ulike organer i EU-systemet.