Vigdis Giltun (FrP): Ifølge St. prp. nr. 1 (2008-2009) skulle forvaltningsansvaret for ordningen med frikort overføres fra NAV til Helsedirektoratet fra 1. januar 2009. FrP's gruppe gikk i sine merknader i innstillingen imot forslaget. Jeg mottar nå henvendelser fra brukere som peker på at ordningen er blitt betydelig vanskeligere for brukere å forholde seg til. Det må søkes om frikort, skjemaer må fylles ut og sendes inn og saksbehandlingen tar mange uker. En bruker har nå ventet i 6 uker.
Vil statsråden sørge for å endre dette?
Begrunnelse
Tidligere kunne man levere egenandelskortet ved skranken i trygdekontoret og få utlevert frikort umiddelbart. Dette fungerte utmerket og burde være den beste løsningen. Alle brukerens data forelligger jo allerede i NAV's database. Når ordningen med utlevering av frikort nå er overført til Helsedirektoratet finnes det ingen skranke/konsulent å henvende seg til. Søknadsskjema må hentes hos NAV og leveres sammen med egenandelskortet. Derfra blir søknaden antagelig sendt videre til Helsedirektoratet. Dette er en byråkratisering og forvanskning av en prosess som burde være rimelig enkel å gjennomføre. For brukerne er dette blitt en dårligere ordning og en ordning som krever lang ventetid og økonomiske utlegg mens man venter på frikortet. Dette er en svært uakseptabel utvikling til det verre for brukerne.