Robert Eriksson (FrP): En kvinne (27) bosatt i Oslo har slitt i snart 2 år på å få møte sin saksbehandler i Nav Søndre Nordstrand, slik at man kunne få til et dialogmøte. Hver gang har hun bitt avvist. Per i dag står hun uten inntekt.
Vil statsråden sørge for at Nav Søndre Nordstrand følger opp de vedtak Stortinget har besluttet slik at vedkommende sikres et snarlig dialogmøte/oppfølgingsmøte, og at man sikrer en hurtig saksbehandling når det gjelder søknaden om rehabiliteringspenger?
Begrunnelse
En kvinne (27) bosatt i Oslo har slitt i snart 2 år med å få møte sin saksbehandler i Nav Søndre Nordstrand. Hun har hatt ett ønske, nemmelig å få til et dialogmøte mellom Nav, psykolog, Lege og henne selv, slik at de kunne stake ut kursen videre, samt lage en oppfølgingsplan. Til dags dato har dette ikke latt seg gjøre.
Vedkommende har en rygg og nakkeskade og skal opereres den 6. oktober ved Aleris Sykehus. Hennes sykemeldingsperiode ble avsluttet 22. august 2008. Frem til 21. august 2009 har hun mottatt rehabiliteringspenger. I juni 2009 ble det sendt inn en ny søknad om forlenget periode med rehabiliteringspenger. Denne er ennå ikke ferdigbehandlet, per i dag står hun uten inntekt, og har blitt henvist til sosialkontoret.
Den 14. august i år, dro hennes mor som er bosatt i Trøndelag til Oslo, for å forsøke å få til et møte med saksbehandleren/enhetslederen. Dette lot seg heller ikke gjøre, og hun måtte dra tilbake til Trøndelag uten og ha fått snakke med noen som var involvert i saken.
Vedkommende har ved en rekke anledninger tatt kontakt med Nav Søndre Nordstrand, samt også møt opp personlig på kontoret, for å få til et møte med saksbehandler. Ved hver anledning har hun blitt avvist. Dette skjedde også under sykemeldingsperioden. Gjør oppmerksom på at Stortinget har vedtatt at sykemeldte har krav på å få et dialogmøte/oppfølgingsmøte, dette gjelder også når for de som går på rehabiliteringspenger, og er under avklaring.
For meg virker det nærmest uforståelig at ikke Nav Søndre Nordstrand er villig til å gjennomføre slike møter, som de etter mitt skjønn, er pliktig til å gjennomføre. Det er også etter mitt skjønn uakseptabelt at saksbehandleren ikke er villig til å møte sin klient.
Jeg håper statsråden vil sørge for at Nav Søndre Nordstrand følger opp de vedtak som Stortinget har besluttet, slik at vedkommende kan få et snarlig oppfølgingsmøte. I tillegg håper jeg statsråden kan legge til rett for at vedkommende får skiftet saksbehandler eller at hun får skiftet Nav-kontor, samt sørger for en hurtig saksbehandling når det gjelder søknaden om forlenget periode med rehabiliteringspenger, slik at hun ikke blir stående uten inntekt.
Dette er nok et skrekkeksempel på hvordan vårt velferdssystem ikke skal fungere.