Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:49 (2009-2010) Innlevert: 14.10.2009 Sendt: 15.10.2009 Besvart: 21.10.2009 av samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa
Jan-Henrik Fredriksen (FrP): Ser av statsbudsjettet at Regjeringen prioriterer nordområdene som sin fremstestrategiske satsing. Denne prioriteringen er jeg enig i. Men jeg leser også ut fra statsbudsjettet at det er foretatt kutt i vei prosjekter i Nord-Norge jf. NTP er 190 mill. kroner trukket ut i korridor 7 og 8. Hva gjelder rassikring så er 128 mill.kr trukket ut i korridor 8 jf. NTP. E 105 grensen til Russland, Storskog - Kirkenes, er heller ikke tatt med i budsjettet for 2010.Når blir E 105 en prioritert veistrekning?
Magnhild Meltveit Kleppa: Som omtalt i Prop. 1 S (2009-2010) er det i Statens vegvesens foreliggende utkast til handlingsprogram for perioden 2010-2013 enkelte avvik fra prioriteringene i St.meld. nr. 16 (2008-2009). For post 30 skyldes avvikene blant annet omprioriteringer mellom rutene som følge av kostnadsøkninger på flere igangsatte prosjekter. I tillegg er totalrammen til programområdene redusert for å finansiere Nasjonale turistveger og nødvendig innkjøp av reservebrumateriell. For post 31 skyldes avvikene i hovedsak omprioriteringer mellom rutene som følge av behov for akutt rassikring.I Statens vegvesens foreliggende forslag til handlingsprogram er det lagt til grunn at 25 pst. av den forutsatte statlige rammen for perioden 2010-2013 bevilges i 2010. Som følge av at det i Prop. 1 S (2009-2010) legges opp til en gradvis opptrapping av rammene i første del av planperioden, jf. St.meld. nr. 16 (2008-2009), er det ikke funnet rom for midler til blant annet prosjektet E105 Storskog – Hesseng i 2010. Jeg vil komme tilbake til anleggsstart for dette prosjektet når det foreligger nærmere avklaringer av forholdet til den pågående planleggingen av vegløsninger i Kirkenesområdet.