Ingjerd Schie Schou (H): Vil statsråden sikre at det fortsatt er slik at billettsamarbeidet mellom NSB og TIMEkspresse - Nettbuss ikke bortfaller fra nyttår på strekningen Mysen-Askim-Oslo?
Begrunnelse
Pendlere i Østlandsområdet erfarer hver dag i sitt møte med NSB at sitteplassene ikke er tilstrekkelige, togsettene blir kortere, reisetiden blir lengre enn tidligere og at regulariteten svikter.
Dette skjer særlig på Østre linje, strekningen Rakkestad / Mysen - Ski - Oslo. Daglig er det flere titalls som må stå fra Oslo til Ski/Kråkstad stasjon. Dette til tross for at det ikke er innført 1. og 2. klasse på lokaltogene. Hvilke tjenester skal forbrukeren være sikret ved billettkjøp hos NSB.
Inntil nå har det vært et billettsamarbeid mellom NSB og TIMEkspressen/Nettbuss. Pendlere ble mandag 26.10. orientert ved påstigning på Nettbuss sine avganger om at dette samarbeidet sies opp fra 1.1.2 010. Dette betyr helt konkret at månedsbillett på NSB ikke fleksibelt kan benyttes på bussene. For pendlere har dette gitt fleksibilitet, flere avganger og en utvei når togsettene er for små til å gi sitteplass. Konsekvensene er at reisende presses over på ensidig buss eller bil.
Dette er en uheldig miljømessig utvikling og en situasjon for reisende som en er tjent med.
Folk som tar tog eller buss ønsker å reise miljøvennlig og de kollektive løsningene er glimrende bare de fungere, har tilstrekkelig kapasitet, har regularitet, gir fleksibilitet og tilstrekkelig komfort.
Argumentasjonen slik den er fremkommet fra NSB er at denne fleksibiliteten blir for kostbar for NSB, noe som ut fra spørsmålstillerens syn virkes som et for begrenset og isolert regnestykke.