Arne Sortevik (FrP): Ifølge oppslag i media om riksrevisjonens kontroll med måling av punktlighet når det gjelder gjennomføring av togtrafikk avdekkes en rapportering som tildekker faktiske forsinkelser. Angivelig er Samferdselsdept. tiltak at man utvider definisjonen av punktlig slik at forsinkelser også definisjonsmessig fremstår som mindre enn de faktisk er. Dette er selvsagt en helt utilfredsstillende og uakseptabel løsning for togreisende.
Vil statsråden omgjøre endringen av punktlighet for togtrafikken?
Begrunnelse
I riksrevisjonens rapport (Dolk 1 2009-2010) heter det:
"4.3.4 Punktlighet i togtrafikken
Registrering av forsinkelser
Riksrevisjonen konstaterer at det er avvik mellom det kravet som departementet har satt i tildelingsbrevet og den registreringen som Jernbaneverket gjør ved forsinkelse. Dette fører til at punktligheten som rapporteres er høyere enn i forhold til kravet. Dersom forsinkelse ble registrert etter 2,59 og 4,59 minutter, ville lokaltogene i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger hatt en gjennomsnittlig reduksjon i punktligheten på nærmere syv prosent, mens intercitytogene ville hatt en reduksjon på nærmere fire prosent. Målsettingen for punktlighet slik det er formulert av departementet ville ikke være oppfylt."
For togreisende og for eier av Jernbaneverket og NSB er det viktig at måling av punktlighet gir et korrekt og ikke et tildekket bilde av omfanget av forsinkelser. Jeg håper derfor statsråden vil omgjøre den definisjonsendringen som er blitt foretatt slik at faktiske forsinkelser blir målt som forsinkelser og ikke forsøkt skjult som tog i rute.
Jeg ber også statsråden se på hvordan slik rapportering foretas i våre skandinaviske naboland Sverige og Danmark.