Robert Eriksson (FrP): Fra en bruker av Nav har jeg mottatt en henvendelse om en praksis i Nav som virker lite tilfredsstillende. Vedkommende søkte om uføretrygd men ble innkalt til Nav der han fikk muntlig beskjed om at han ikke var syk nok og at han var for ung til å få uføretrygd. Søknaden var ikke behandlet på vanlig måte men han fikk beskjed om å skrive en søknad om å trekke søknaden om uførepensjon. Søknaden skulle skrives der og da, noe han følte seg presset til å gjøre.
Er dette akseptabel, profesjonell praksis i Nav?
Begrunnelse
Det må være slik at enhver søknad til Nav, enten det gjelder uførepensjon eller andre ytelser, må behandles seriøst. Personell med den nødvendige kompetanse må selvfølgelig vurdere søknader om bl.a. uførepensjon ut fra de medisinske kriterier som foreligger fra brukerens lege og eventuelt annet helsepersonell. Det virker svært uprofesjonelt når en konsulent/saksbehandler på et Nav-kontor forutser resultatet av en eventuell behandling og oppfordrer en bruker om å trekke en søknad før den er vurdert. Det hører med til historien at den samme brukeren fikk beskjed om å søke attføring, noe han hadde vært igjennom 2 ganger tidligere.