Rigmor Andersen Eide (KrF): Norske verft er i krise. Den norske maritime klyngen risikerer å bli varig svekket dersom mange verft må innstille driften i tiden som kommer. En mulighet kan være å etablere et forsknings-, utviklings- og innovasjonsprogram for maritim fornybar energiproduksjon rettet mot norsk verftsindustri, som kan bidra til at skip og installasjoner for fornybar energi kan bygges på norske verft.
Vil statsråden vurdere denne muligheten?
Begrunnelse
Både 2010 og spesielt 2011 blir vanskelige år for verftsindustrien dersom det ikke kommer nye ordrer inn. Flere tusen jobber kan forsvinne før en ny oppgang kommer. Den norske maritime klyngen risikerer å bli varig svekket som følge av krisen. KrF mener at regjeringen må være villig til å se på et bredt spekter av tiltak for å sikre at dette ikke skjer.
En mulighet i møte med denne krevende situasjonen kan være å etablere et forsknings-, utviklings- og innovasjonsprogram for maritim fornybar energiproduksjon rettet mot norsk verftsindustri, som kan bidra til at skip og installasjoner for fornybar energi kan bygges på norske verft. Vi har ledende forskningsmiljøer som kan bidra i forbindelse med et slikt program.
Marintek er for eksempel en betydelig partner i NOWITECH, som ved hjelp av "offshore-kunnskap" innenfor fagområdene hydrodynamikk, konstruksjonsteknikk og vedlikeholdsteknikk skal utvikle teknologi og løsninger for offshore vindkraft med spesiell fokus på flytende møller. Marintek mener at de har spesialistkompetanse ervervet gjennom mange års offshoreaktivitet som representerer verdifull og nødvendig kunnskap for utvikling av morgendagens flytende turbiner. I denne sammenheng har også Havbassenget på Tyholt vist seg å være en verdifull ressurs for testing av slike installasjoner. StatoilHydros Hywind-konsept er bl.a. testet i Marinteks anlegg. Videre er Marintek tungt engasjert i forskningssenteret CESOS hvor også ett av satsingsområdene er offshore vindkraft.
Offshore turbiner, og i særdeleshet flytende turbiner, stiller store krav til effektiv drift og vedlikehold. Marintek har mange års erfaring med vedlikeholdsforskning relatert til skipsfart, offshore olje & gass og endog romfart. Dersom konkurransedyktig teknologi skal kunne utvikles settes det store krav til effektiv drift og vedlikehold. Marintek arbeider aktivt med å forenkle vedlikeholdet for offshore turbiner. I dette inngår også å tilpasse designen av turbinene slik at disse blir mer vedlikeholds- og driftsvennlige.
Det marintekniske miljøet MARINTEK/NTNU er verdensledende. Industrien er tungt involvert hos NTNU, både gjennom Rolls-Royce Unviversity Technology Center (UTC) med NTNU og Global Maritime Knowledge HUB, hvor NTNU nå har fem professorater finansiert av industrien. Global Maritime Knowledge HUB er Norges største private satsing på maritim kunnskapsutvikling noensinne. Blant giverne finner vi Wilh. Wilhelmsen, Leif Höegh & Co, I.M. Skaugen, Tschudi Shipping Company, Farstad Shipping, Ulstein Gruppen, NCE Maritime, Det Norske Veritas, Kongsberg Maritime og Marintek. Mye av forskningen vil rette seg mot miljø, utfordringer i nordlige områder og næringsutvikling. Professorene skal drive grunnforskning. Målet er langsiktig – å sørge for at Norge beholder posisjonen som et av verdens fremste kunnskapssentre for maritime næringer.