Ivar Kristiansen (H): Situasjonen i norsk verftsindustri og hos denne industriens underleverandører er svært bekymringsfull. Som følge av den globale finanskrisen, ser vi nå at en rekke bedrifter i distrikts og kystnorge har alvorlige problemer. Regjeringen har signalisert forbedringer i finansieringsstøtten til verftene.
Vil statsråden også sørge for at den betydelige norske leverandørindustrien kan tilbys ordninger som bidrar til å avhjelpe konsekvensene av finanskrisen?
Begrunnelse
Regjeringen har bl.a. signalisert finansieringsstøtte til kriserammende norske verft ifm. bl.a. fergebygging. En rekke selskaper innen leverandørindustrien er i dag like hardt rammet av markedskrisen som verftene. Situasjonen på Vestlandet er sannsynligvis godt kjent for statsråden. Likeledes er situasjonen lengre nord vanskelig. Dette gjelder bl.a. for skips og leverandørindustrien på Helgeland. Ett eksempel her er Rukki Profiler A/S i Mo i Rana, et valseverk som produserer profiler for skipsbygging med hele verden som marked. Selskapet er Nordens eneste produsent av skipsprofiler, og er blitt kraftig berørt som følge av verftskrisen.
Transport vil etter alle signaler bli omfattet av en fremtidig klimaavtale. Det må dermed forventes et fremtidig betydelig behov for utskifting av ferger, hurtigbåter, andre fartøyer og buss/bilparker som mer er tilpasset en lavutslippsløsning. Dette illustrerer også det nasjonale behovet for fortsatt å ha på plass en oppegående verfts og leverandørindustri.