Hadia Tajik (A): Kan statsråden vurdere å gjennomføre kvalitative undersøkelser om mobbing i skolen der særutfordringer knyttet til elever med innvandrerbakgrunn, også vies oppmerksomhet?
Begrunnelse
Mobbing er et overgrep og en belastning uansett hvem som utsettes for det og hvem som står bak. I Elevundersøkelsen 2009, som er en kvantitativ spørreundersøkelse Utdanningsdirektoratet står bak, skriver de at (sitat):
”Trenden er at jo flere minoritetsspråklige elever ved skolen, jo flere elever oppgir at de blir mobbet 2-3 ganger i måneden eller mer”.
Imidlertid er denne undersøkelsen ikke i stand til å avdekke om det er andre trender i formen på eller innholdet i mobbingen, sammenlignet med mobbing på skolen generelt. Undersøkelsen kan heller ikke si noe om motivasjonen bak mobbingen på noen måte skiller seg fra annen mobbing på skolen. Jeg mener det vil være av stor nytte å vite mer om slike kvalitative spørsmål når det gjelder mobbing generelt, og avdekke nærmere om noe av trenden som er omtalt i Elevundersøkelsen har å gjøre med særforhold knyttet til at eleven som mobber, eller blir mobbet, har innvandrerbakgrunn: For eksempel diskriminering på basis av etnisk bakgrunn eller som et uttrykk for sterk sosial kontroll blant enkelte etniske grupper, for å nevne noe.