Jørund Rytman (FrP): Det skal nå være 1700 årsverk i Toll - og avgiftsetaten.
Har statsråden oversikt hvordan utviklingen har vært de siste 30 årene mht. antall årsverk og ressurser, og vil innføringen av moderne IKT og effektivisering som f.eks. elektronisk registering/innrapportering av inn - og utførsel av varer medføre færre årsverk de neste årene?
Begrunnelse
Ressursbruken i antall årsverk for toll - og avgiftsetatens forskjellige hovedoppgaver/-områder (Toll - og avgiftsdirektoratet og de seks tollregionene) er fordelt slik:
-Hindre ulovlig inn - og utførsel av varer: 428 årsverk.
-Riktig deklarering og fastsettelse av toll og avgifter: 644 årsverk.
-Rettidig innbetaling av toll og avgifter: 152 årsverk.
-Ekstern informasjon, veiledning og opplæring: 74 årsverk.
-Kompetanseutvikling: 104 årsverk.
-Administrative oppgaver: 241 årsverk.
-IT-aktiviteter: 58 årsverk.