Bård Hoksrud (FrP): Mange varebileiere og varebilsjåfører flytter fremveggen lenger bakover i bilen for å få bedre plass i fører- og passasjersetet, og derved også et bedre arbeidsmiljø bak rattet. Tollvesenet og Statens vegvesen kontrollerte i september 30 biler, og fremveggen var flyttet bakover i samtlige av bilene.
Vil statsråden vurderer å åpne for en ordning der yrkessjåfører får lov til å flytte fremveggen uten å bli straffet, eller mener statsråden at yrkessjåføryrket skal være forbeholdt småvokste personer?
Begrunnelse
Aftenposten hadde 11.november 2009 en sak om varebileiere som ”jukser” med frontveggen, og om kontrollen Tollvesenet og Statens vegvesen hadde i september som viste at fremveggen hadde blitt flyttet bakover i 30 av 30 varebiler. Straffen for dem som blir tatt er at de må betale avgiften det koster å gjøre varebilen om til personbil, dvs. i størrelsesorden 50.000 til 300.000 kroner. Den særnorske varebilreglene og ”statskassen” gjør at Norge har helt andre regler for varebiler enn andre europeiske land, og gjør blant annet at man i Norge ikke kan kjøpe miljøvennlige minivarebiler av den typen som er vanlig i EU-landene. Denne problemstillingen tok jeg opp med finansministeren i skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:84 (2009-2010) datert 21.oktober 2009. Finansminister Sigbjørn Johnsen sa i sitt svar at departementet vil prioritere å jobbe med problemstillingen, og det kan derfor også være riktig å se på relaterte problemstillinger knyttet til registrering og avgiftsmessig behandling av varebiler i Norge.