Vigdis Giltun (FrP): En Fafo-rapport 2009:45 viser at tallet på fattige barn øker fra 50-85 000 på 6 år. Stram kommuneøkonomi fører til at mange kommuner ikke lager planer og det opprettes får konkrete tiltak for å reversere denne utviklingen.
Er statsråden kjent med antallet kommuner som har tiltaksplaner mot barnefattigdom, og om disse kommunene som kan vise til gjennomføring av tiltaksplanene som har hatt merkbar positiv effekt som andre kommuner kan lære av?
Begrunnelse
På oppdrag av Redd Barna og Framfylkingen LOs barne- og familieorganisasjon har Fafo laget rapporten ”Barnefattigdom i Norge”. Rapporten slår fast at fra 2000 til 2006 økte andel fattige barn med 2.8 prosent. I reelle tall betyr det at 35 354 flere barn vokste opp i fattigdom i denne perioden. Rapporten baseres på tall fra statistisk sentralbyrå (SSB), og har med oversikt over antall og andel fattige barn i hver enkelt norsk kommune.
De fleste av disse barna lever i familier som mottar sosialstønad eller andre trygdeytelser.
I rapporten fremkommer det også at barnefattigdom ikke primært handler om sosial nød hvor en ikke har mat, klær og bolig, eller om mangelen på de nyeste forbruksvarer. Det handler først og fremst om barns mulighet til å delta på linje med andre og mulighet til å utvikle sitt potensial. Fattige barn føler seg ofte sosialt ekskludert og deltar på færre fritidsaktiviteter.
Det betyr at kommunen på mange ulike områder kan bidra til å redusere barnefattigdommen.
Det fremgår også av rapporten at fattigdom går i arv, og fattige barn har større sannsynlighet enn andre til å motta sosialhjelp, bli arbeidsløs, ikke fullføre videregående skole eller å bli mor som tenåring. Det er en systematisk og vedvarende sammenheng mellom foreldrenes ressurser og hva en selv har som voksen når det gjelder forbruksvarer, utdanning og helsesituasjon.
For å bryte dette mønsteret må det offentlige satse på tiltak som gir alle en likeverdig mulighet til å lykkes med skole, utdanning, men som også sørger for at alle får en mulighet til å delta i fritidsaktiviteter uavhengig av økonomiske forhold.
Selv om alle kommunene ønsker å lage planer med tiltak mot barnefattigdommen viser det seg vanskelig for mange da økonomien begrenser hva som er mulig å gjennomføre. Det er ofte kommuner med høy andel av fattige barn og det største behovet for tiltak som har den dårligste økonomien. Man bør derfor se på om barnefattigdommen fortsatt øker mest der behovet for tiltak er størst når man har et system hvor kommuneøkonomien og ikke behovet avgjør hvordan det satses på dette viktige området.