Hans Olav Syversen (KrF): Når planlegger finansministeren å ilegge drivstoffavgift på andre typer alternative drivstoff som bioetanol, biogass, autogass (LPG), naturgass (CNG og NGL), hydrogen, hytan og elektrisitet?
Begrunnelse
Drivstoffavgiftene (bensinavgiften og autodieselavgiften) er bruksavhengige motorvognavgifter som skal prise samfunnsøkonomiske kostnader ved bruk av kjøretøy, som bl.a. ulykker, kø, støy, lokale utslipp og veislitasje.
De siste årene har det kommet en rekke alternativer til bensin og diesel på markedet, bl.a. bioetanol, biodiesel, biogass, autogass (LPG), naturgass (CNG og NGL), hydrogen, hytan og elektrisitet. Omsetningen av alternative drivstoff er foreløpig svært begrenset, og frem til i dag har ingen av disse vært ilagt drivstoffavgifter.
I statsbudsjettet for 2010 har regjeringen vedtatt utfasing av fritaket for autodieselavgift for biodiesel over to år. I skatt- og avgiftsproposisjonen (Prop. 1 S (2009-2010)) side 72 og 73 argumenteres det prinsipielt for at alle trafikanter bør betale avgift som tilsvarer de kostnadene de påfører samfunnet i form av ulykker, kø, støy, utslipp til luft og veislitasje, og at dette er kostnader som i liten grad varierer med valg av drivstoff. Regjeringen konkluderer side 72 med at "Dette taler for at også alternative drivstoff, som i dag er avgiftsfrie, ilegges drivstoffavgifter".
Statsministeren har senere både i finansdebatten i Stortinget 26. november og i spontanspørretimen 2. desember bekreftet at dette er Regjeringens prinsipielle syn. Drivstoff skal ha en avgift i henhold til den forurensning det skaper.
Alternative drivstoff er med dagens infrastruktur og teknologi ikke konkurransedyktige mot de tradisjonelle drivstoffene. Det skyldes bl.a. investeringene i infrastruktur som er lagt ned i produksjon og distribusjon av de tradisjonelle drivstoffene, og investeringene som vil kreves for å kunne introdusere nye drivstofftyper. En tidlig introduksjon av alternative drivstoff kan være med på å redusere produksjonskostnadene raskere gjennom innovasjon og læring. En tidlig introduksjon kan sikres ved hjelp av økonomiske eller juridiske virkemidler rettet mot å gjøre alternative drivstoff tilgjengelige. Dette har så langt vært begrunnelsen for å frita alternative drivstoff fra drivstoffavgifter.
Regjeringen bestemmer blant annet gjennom avgiftspolitikken de langsiktige rammebetingelsene for industrien og næringslivet. Biodieselsaken har vist oss hva konsekvensene kan bli når disse rammebetingelsene endres uten forvarsel, for eksempel gjennom fjerning av avgiftsfritak. Investorer og næringsdrivende som vurderer å satse på produksjon av alternativt drivstoff i Norge trenger å vite noe om hvilke rammebetingelser som vil gjelde på lang sikt. Det er derfor viktig at finansministeren nå gir tydelige signaler i forhold til når han tenker å legge avgift på andre typer alternative drivstoff.