Elisabeth Vik Aspaker (H): Kan statsråden konkretisere hvilke endringer SVs program faktisk innebærer når det gjelder vurderingssystemet i ungdomsskolen, og når kan stortinget eventuelt forvente å få seg forelagt sak om karakterer og vurderingssystem for ungdomsskolen?
Begrunnelse
Karakterer og vurdering opptar mange i skolen, og det hersker uklarhet om hva som vil være regjeringens politikk på dette feltet. Formuleringene i SVs arbeidsprogram og i Soria Moria II står delvis i motstrid til hverandre, og det er derfor behov for en avklaring om hva norsk skole kan forvente seg mht. endringer i dagens karakter- og vurderingssystem.
I SVs arbeidsprogram for perioden 2009-2013 heter det:
"Dagens vurderingsformer i ungdomsskolen og i videregående opplæring gir ikke en tilstrekkelig god tilbakemelding på elevenes arbeidsinnsats og prestasjoner, og er for vilkårlig. SV ønsker derfor å utrede endringer i systemet for vurdering i ungdomsskolen og videregående opplæring med sikte på å forbedre dagens vurderingssystem. Målet med en slik utredning må være å finne vurderingsformer som gir en mer presis og helhetlig tilbakemelding til eleven, og som sier fra om eleven er klar for å gå videre i utdanningsløpet eller ikke. Et godt system for vurdering må inneholde krav til en mer løpende evaluering av hvor godt eleven ligger an i forhold til kompetansemålene på gjeldende trinn, ha større fokus på hva elevene må arbeide med for å forbedre seg og bidra til motivasjon framfor sortering.
Utredningen må også vurdere endringer i opptaksystemet til høyere utdanning."
I Soria Moria II heter det:
" - beholde karakterene på ungdomstrinnet, men samtidig forbedre vurderingssystemet og lærernes kompetanse til å vurdere"