Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:370 (2009-2010) Innlevert: 14.12.2009 Sendt: 15.12.2009 Besvart: 21.12.2009 av miljø- og utviklingsminister Erik Solheim
Ketil Solvik-Olsen (FrP): I sin redegjørelse om klimaforhandlingene nylig ga statsråden klare signaler om at man ikke bør ha særnorske restriksjoner/miljøavgifter på norske skip i internasjonal skipsfart fordi det bare vil flytte utslippene. Tilsvarende problemstilling er like relevant for eksportrettet fastlandsindustri. Kan statsråden derfor bekrefte at CO2-kvotetildeling til industrien etter 2013 vil skje på de samme prinsipielle vilkår som i EU, slik at man allerede nå fjerner frykten for at norsk industri får særnorske CO2-kostnader?
Erik Solheim: Regjeringen anser det reviderte kvotedirektivet (direktiv 2009/29/EF) som EØS-relevant, og vi er i forhandlinger med Europakommisjonen angående eventuelle tilpasninger til direktivet. Endelig stilling til hvordan direktivet skal implementeres i Norge vil bli tatt på et senere tidspunkt.Regjeringen ønsker prinsipielt å selge en størst mulig andel kvoter, i tråd med prinsippet om at forurenser skal betale. Jeg ser også behovet for forutsigbare rammevilkår for norsk industri. Dette vil derfor være elementer som vil bli vurdert i prosessen med implementeringen av direktivet. Her er det viktig å påpeke at mange viktige detaljer i det reviderte kvotedirektivet ikke vil være klare før ved utgangen av 2010. Dette gjelder spesielt regelverket for tildeling av gratiskvoter til ulike sektorer.