Dagfinn Høybråten (KrF): Gjennomføringen av NAV-reformen har resultert i at kompetanse og myndighet i stor grad er trukket ut av lokalkontorene og lagt til sentraliserte enheter. Dette fører i mange tilfeller til dårligere brukerservice og store frustrasjoner blant ansatte. Det er dessuten i strid med Stortingets klart uttrykte mål for reformen.
Vil statsråden gjøre opp status for reformen og sørge for å bringe den i pakt med det et enstemmig Storting ba om da den ble vedtatt?
Begrunnelse
Bedre brukerservice har vært et av de viktigste målene med NAV-reformen fra starten av. Ved stortingsbehandlingen i 2005 ble dette fulgt opp av Stortinget som i en enstemmig innstilling understreket:
"...viktigheten av at det etableres en felles førstelinjetjeneste med lokale arbeids- og velferdskontorer som dekker alle kommuner. Dette vil sikre at brukeren får ett sted å henvende seg og slipper den rundgangen mellom kontorene som mange opplever i dag. Førstelinjetjenesten skal gi brukeren et tilbud om helhetlig avklaring av sine behov uavhengig av eierskapet til ytelser og tjenester. Det er imidlertid like viktig at organiseringen bak skranken er effektiv, og at brukere med sammensatte behov får en fast kontaktperson som skal bistå med veiledning og oppfølging.
Komiteen vil understreke at etablering av en førstelinje med lokale arbeids- og velferdskontor som dekker alle kommuner, er viktig for å oppfylle målet om en mer brukervennlig arbeids- og velferdsforvaltning, og for at brukerne raskt får avklart sine behov og får et samordnet tjenestetilbud."
"I tillegg til god tilgjengelighet vil komiteen legge stor vekt på at førstelinjen må inneha et kompetansenivå og et beslutningsansvar som gjør disse kontorene til et sted der folk reelt opplever å få den veiledning og bistand de har behov for, i størst mulig grad uten å måtte henvises til andre kontorer, instanser og "dører". Den felles førstelinjen må oppfylle klare krav om rask avklaring, fjerning av gråsoner og kasteballtendenser og rask igangsetting av tiltak."
Den organiseringen som er valgt for den nye etaten bryter på viktige punkter med disse forutsetningene fra Stortingets side. De lokale NAV-kontorene er blitt tømt for viktig kompetanse, myndighet og oppgave. Det gir i mange tilfeller dårligere brukerservice.