Bård Hoksrud (FrP): Små elbiler er i dag unntatt fra de strenge sikkerhetskravene som andre biler må oppfylle. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete la i 2009 frem rapporten ”Handlingsplan for elektrifisering av veitransport”, og ønsket å elektrifisere ti prosent av den norske bilparken innen 2020.
Vil statsråden bidra til å stille strengere sikkerhetskrav til elektriske biler, slik at en eventuell elektrifisering av bilparken ikke går på bekostning av folks liv og helse?
Begrunnelse
Det stilles strenge sikkerhetskrav til nye biler, og de aller fleste biler har i tillegg sikkerhetsutstyr som ABS-bremser, antispinn, antiskrens, airbag osv. Euro NCAP gir dessuten stjerner til de enkelte bilmodellene på bakgrunn av kræsjtester og sikkerhetsutstyr, og dette har ført til at nye biler blir stadig sikrere til tross for at det norske avgiftssystemet straffer sikkerhetsløsninger med høyere vektavgift. Elbiler som Reva og norskproduserte Buddy er klassifisert som firehjuls motorsykkel, og det stilles derfor ikke like strenge krav til sikkerhet som for vanlige personbiler. Nye Buddy har allikevel bl.a. deformasjonssone foran, og Reva har også skjerpet sikkerheten etter at en kræsjtest avslørte at kollisjon i 64 km/t kunne få dødelig utfall. Det er bra at produsentene selv begynner å ta sikkerhet på alvor, men det er på sikt ingenting som tilsier at sikkerhetskravene for elbiler skal være lavere enn for andre biler.