Bård Hoksrud (FrP): Sportilgangsavtalen mellom Jernbaneverket og lisensierte trafikkselskap som NSB, Flytoget, CargoNet, Green Cargo, Ofotbanen AS (og andre) slår fast at Jernbaneverket og partene har en gjensidig plikt til å utveksle egne uhellsrapporter. Ifølge Aftenposten 28. januar 2010 vil Jernbaneverket nå endre dette punktet, og hemmeligholde rapportene.
Mener statsråden at det er riktig at NSB og andre ikke får vite hvorfor det oppstår store forsinkelser, eller vil statsråden sørge for at disse rapportene blir offentliggjort?
Begrunnelse
Natt til mandag 20. april 2009 skulle det utføres arbeider på Oslo S, og 317 tog måtte innstilles påfølgende morgen. De resterende pådro seg i alt 57 forsinkelsestimer. Nå vil Jernbaneverket hemmeligholde rapporten av hva som faktisk skjedde, og begrunner dette med at enkeltpersoner vil kunne identifiseres dersom rapporten blir offentliggjort. Man bør derfor vurdere om det kan være riktig å anonymisere navnene i rapporten, men alle fakta må på bordet. Statens havarikommisjon for transport (SHT) involveres bare ved alvorlige ulykker.
Hemmeligholdet føyer seg inn i rekken over saker med hemmelighold med Ap, SV og Sp i regjeringen. Statens Vegvesenets har blant annet hemmeligholdt listen over de verste veiene, noe jeg tok opp med statsråden i skriftelig spørsmål Dokument nr. 15:485 (2008-2009) og Dokument nr. 15:477 (2008-2009). "Full City"-ulykken viser noen av resultatene av hemmelighold, for allerede i 2005 advarte en rapport mot manglende oljevernberedskap, men Helga Pedersens valgte å hemmeligholde den.